Friday, April 22, 2011

aku,kemboja dan cuci

malam ni..ada masa sikit untuk menaip..so..aku ada crita menarik untuk diceritakan..sejak orang kerja aku si indon  yanti tuh berenti kerja..aku dapat orang kerja baru..nama dia..sarihah..dia ni orang kemboja..muka dia manis,suara lembut..dan selalu senyum.apa yg membuatkan aku seronok kerja dengan dia..banyak mana kerja pun,aku tak penah tengok muka dia masam..dia selalu senyum..badan aku yg penat pun rasa tak penat bila tengok dia senyum..apa yg menarik pasal si sarihah ni..dia pendiam..kalau aku dok lipat kain dengan dia 1 bakul besar pun,dia diam saja..dan paling memeranjatkan aku..masa aku suruh dia lipat kain,dengan muka peliknya dia cakap kt aku..saya tak pandai lipat kain..dalam hati aku pun berkata "anak dh 2ekor,tapi tak reti lipat kain,hang ada laki..kain baju hang semua letak celah mana kalau tak lipat?" aku mmg musykil gilalah..tp,ada aku kisah?lantak pi lah rumah n kain baju dia kan...mmg masa aku ajar dia tuh..tgk dari gaya dia pegang nk lipat pun,mmg sungguh dia tak reti lipat baju.mmg lawak pun ada.walaupun pada awal2 dia kerja,banyak jugak kerja dia aku kena betulkan..tp..hati aku senang..dia tak banyak mulut,tak banyak komplain kalau aku suruh buat apa2..dia akan jawab "iye"...tuh ja lah..dan dia akan buatlah apa yg aku suruh tuh..dan sekarang,minggu ke-3,aku nampak dia dh pandai buat kerja..dan dia dh tau apa nk buat..cuma..vacum ja aku belum bg dia buat lg..aku risau tak bersih...maklumla..customer aku ni semua jenis cerewet punya. dn untuk pengetahuan, sari ni bru berumur 26 tahun.masih muda. tp,cian dia kawin dengan laki tua.hish..kalau tgk laki dia tuh,fuh..mmg tak padan langsung lah dengan dia..meluat pun ada aku tgk laki dia tuh.hahaahah (padahal laki dia haram tak buat salah apa pun dengan aku). aku panggil dia SARI.dan dia pun tak dak bantahan..so,mayb laki dia pun panggil dia sari.bila aku terkenang minggu pertama aku mula kerja dengan dia..dia akan pasang mp3 kemboja dalam kereta melalui handphone dia..padahal,aku ni dok tgh dgr radio..dan dia dengan selamber nk mampus,bukak mp3 lagu kemboja..aku nk gelak pun ada...sbb dia cm    xdgr pun aku bukak radio..kiranya seminggu jugaklah aku dok dgr lagu2 hitz kemboja..cuma tunggu nk hafal saja..hahahahh...um..apa lagi yg menarik pasal SARI ni..oleh kerana perwatakan dia yg selalu senyum tuh..dia bleh menghandle puak2 binawe yg terdapat kt KILANG BESI.kilang besi ni adalah 1 kilang yg aku dapat kontrak cuci pejabat kt situ..orang kerja aku dh 2 orang berhenti tak mau cuci kt situ sbb staff+tokei kt situ mulut cm haram jadah.kalau bab nk mengata orang...mmg cakap depan2 tak jaga hati orang langsung..dan berlagak cam gaji depan 10K. apa yg hina sangat dengan tukang cuci nih?bukan nya dia mintak sedekah..mmg orang2 yg kerja kat kilang besi tuh jenis blagak yg tak hingat..padahal,depa tuh kerja ja kt kilang tuh,bukan nya harta bapak diaorang punya.blagak nk mampus,padahal,gaji si SARI ni lagi banyak dari diaorang.bodo..setakat duduk opis kerja gaji 300 tak payah nk blagak dengan aku lah..pada hari pertama SARI masuk kerja..aku dah sound binawe2 kt kilang tuh...aku cakap "hampa jangan nk buat mulut jahat kat sini,sekali lagi orang kerja aku berenti,hampa jaga..hampa buat kerja hampa..biaq dia buat kerja dia"...aku mmg kalau time marah...stail cakap kedah..padan muka..mmg muka diaorang terkejut beruklah. sejak tuh...tiap kali SARI balik kerja,aku akan tanya.."ada mereka cakap apa-apa?"...dia sambil tersenyum menjawab..."tak ada"....ha..sedap skit aku dgr jawapan tuh.dan aku lihat sari pergi ke kilang besi tuh setiap hari dengan hati yg rela..dan seperti tidak ada apa2 masalah..dan aku pun lega jugak dapat pekerja seperti SARI ni yg jenis tak amik pot hal orang.ntah2 dia pun tak paham sangat apa yg binawe2 tuh cakap. suatu hari,aku ada kelapangan..aku sengaja bawak SARI ni jumpa ayah aku di tempat kerja....saja nk suh tgk skit (ayah aku ni boleh baca peribadi seseorang melalui muka)...bila aku balik rumah..aku tanya ayah aku.. "ayah,ayah tgk sari tuh macam mana? ok dak?" ayah aku pun senyum ala2 sari..hahahaha "ok,budak tuh ok..dia tuh jenis tak kisah dengan orang sekeliling,dia kira dia ja"....aku dengar apa yg ayah aku cakap tuh..mmg aku nk gelaklah...aku teringat kisah dia bukak mp3 kemboja dalam kereta tuh..mmg pun dia jenis tak peduli hal orang.hahahahah...mmg aku dh jumpa orang yg sesuai untuk jadi pekerja aku..aku harap,SARI ni dapatlah kerja lebih lama dari pekerja2 lain yg sebelum nih.aku harap,dia akan tolong aku selagi dia termampu..dan apabila aku bersama sari..kadang2 aku terfikir untuk jadi seperti dia..diam,senyum..dan bila bercakap...aduhlah..lembut gila..so,bleh tak buat masa sekarang ni, aku nk jadikan SARIHAH ni sebagai idola aku?wakakakaakaak

No comments:

Post a Comment